1. Intro

Welkom op de Spoedpost Deventer

Welkom op de huisartsenpost. Ik ben Ingrid Lueks coördinator hier op de HAP. Fijn dat je ons team komt versterken. Voor alle vragen tijdens jouw dienst kun je terecht bij de triagist waaraan je gekoppeld bent, namelijk jouw buddy. Om het je wat makkelijker te maken heb ik alvast de belangrijkste werkafspraken voor je op een rijtje gezet.

We beginnen bij enkele algemene zaken.

  • In het geval van onwel wording of reanimatie kun je het noodteam van Deventer ziekenhuis inschakelen via de sneltoets op jouw telefoon. In het volgende filmpje laat ik je zien hoe de sneltoetsen te vinden zijn.
  • Het inschakelen van de beveiliging kan via de sneltoets op jouw telefoon
  • Mocht je tegen dingen aanlopen kun je dit melden bij de coördinatoren via [email protected]

Telefoontoestel

Telefoon en sneltoetsen

De basisfuncties op de vaste telefoon



Handmatig een nummer bellen:

  • Neem de hoorn van de haak of druk bij gebruik van de headset op
  • Toets voor externe nummers eerst een "0" voorafgaand aan het nummer dat je wilt bellen.
  • Wil je bellen naar een nummer in het Deventer Ziekenhuis, toets dan *1 gevolgd door het telefoonnummer.
  • Wanneer het ziekenhuis de hap wil bellen dan toetsen zijn eerst *2 gevolgd door het nummer van de hap.


Snelkeuzetoetsen:
De meest gebruikte externe en interne nummers staan als snelkeuzetoets op de uitbreidingsmodule van ieder toestel.
Er zijn twee kolommen met ieder 9 voorkeursnummers zichtbaar per "pagina".
Druk op toets 1 of 2 om te switchen tussen de beide pagina's.
Om een snelkeuzetoets te gebruiken druk je eerst op  en daarna op de snelkeuzetoets.


Doorverbinden

  1. Druk op de toets doorverbinden als je persoon A wil doorverbinden naar persoon B.
  2. Bel vervolgens naar persoon B.
  3. Wacht tot persoon B heeft opgenomen en geef aan dat je iemand wil doorverbinden.
  4. Druk dan nogmaals op om persoon A door te verbinden met persoon B.

Fimpje sneltoetsen:


3. Corona

  • Patiënten met Corona-klachten vragen of ze recent zelftest hebben gedaan. Zo niet, eerst doen en dan vragen of ze terugbellen.
  • Corona patiënten plannen op Corona-spreekuur. Hiervoor is een speciale wachtrij voor in de agenda.
  • Patiënten mogen zich melden aan de balie en worden door de balie-assistent na een aparte wachtkamer gebracht.

4. DZ

  • Patiënten die binnen 1 week na opname/ingreep DZ contact opnemen met de huisartsenpost, worden niet door de huisartsenpost behandeld. Deze patiënten mogen worden doorverbonden met zorg coördinator van de SEH de ZOCO. De ZOCO is telefonisch te bereiken door middel van de sneltoets  ZOCO op je telefoon. Zie het instructiefilmpje van de telefoon.
  • Kinderen < 12 jaar met trauma extremiteit moeten altijd dezelfde dag nog een consult krijgen.

GGZ klachten


Patiënten met GGZ klachten onderscheiden we in twee groepen:

  • Patiënten die door hun voorgeschiedenis al  bekend zijn bij crisisdienst Dimence kunnen bellen naar de HAP met de vraag voor het inschakelen van het crisisteam. Noteer dan het telefoonnummer van patiënt en vertel de patiënt dat de crisisdienst telefonisch contact met hen gaat opnemen. Schakel de crisisdienst in door te bellen met behulp van de sneltoets “Dimence crisis”.
  • Patiënten die niet bekend zijn bij crisisdienst van Dimence, moet je eerst zelf triëren.

6. Grensgebieden

  • Dit is een kaart van onze regio. Het groene gebied is het gebied van de HAP Deventer. We grenzen aan 4 andere huisartsenposten, de indeling gaat op postcode. Patiënten uit grensgebieden, die oranje gekleurde plaatsen op het kaartje,   hebben de vrijheid om te kiezen voor HAP Deventer.
  • In onze regio hebben we te maken met twee meldkamers voor ambulance, namelijk meldkamer Oost (Apeldoorn en Zwolle) en meldkamer Hengelo. De plaatsen die verbonden zijn met meldkamer Apeldoorn zijn rood gekleurd op het kaartje en de plaatsen van meldkamer Hengelo zijn groen.

7. Medicatie, apotheek, DAS

  • Patiënten die te laat zijn met aanvragen of ophalen van hun herhaal-medicatie kunnen bij de DAS overbruggingsmedicatie krijgen tot volgende werkdag. Dit kan zonder recept worden afgehaald.
  • Alle andere medicatie die is voorgeschreven, kan worden afgehaald bij de DAS

8. Regioverpleegkundige


  • De regioverpleegkundigen zetten zich in de avond-, nacht- en weekenddiensten (ANW) in voor zowel de ouderenzorg als de gehandicaptenzorg. Zorgmedewerkers van de deelnemende organisaties kunnen de regioverpleegkundige inschakelen voor medische of verpleegkundige problemen waar ze zelf niet goed uitkomen of waarvoor zij niet bevoegd of bekwaam zijn. De regioverpleegkundige werkt vanaf HAP Deventer.
  • Als iemand van de thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuis belt: vragen of ze al contact hebben gehad met de regioverpleegkundige.

9. Tandheelkundige klachten


  • Als er patiënten bellen met tandheelkundige klachten, vraag dan of ze recent (minder dan 1 week geleden) bij de kaakchirurg zijn geweest. Indien geen sprake is van recente behandeling door kaakchirurg: Laat de patiënt bellen met de eigen tandarts. Op het bandje van de tandarts is te horen wie dienstdoende tandarts is en hoe deze te bereiken is.
  • Als er wel recent een behandeling door de kaakchirurg heeft plaatsgevonden, verbind door met ZOCO.  

10. Tetanus


  • Bij indicatie tetanus moet deze binnen 24 uur na ontstaan wond gegeven worden. Als de eigen huisarts van de patiënt binnen 24 uur geopend is, vraag dan de patiënt z.s.m. contact op te nemen met eigen huisarts. Is de eigen huisarts niet binnen 24 uur geopend, plan dan een consult in de EVA-wachtrij.

11. U1 inzet ambulance


  • Bij U1 waar inzet van de ambulance noodzakelijk is, overleg met regiearts. We hebben te maken met Meldkamer Hengelo voor de plaatsen Haarle, Holten en Markelo. Dat zijn de groengekleurde plaatsen op regiokaartje. Meldkamer Apeldoorn voor de overige plaatsen. Roodgekleurde plaatsen op het kaartje.
  • Bel meldkamer Hengelo d.m.v. sneltoets “MK Hengelo”
  • Bel meldkamer Apeldoorn d.m.v. sneltoets “MK A Spoed”
  • Noem bij de overdracht richting meldkamer de volgende gegevens:
    1. Naam, adres en woonplaats van de patiënt
    2. Geboortedatum
    3. Telefoonnummer van de melder
    4. Inzetadres, dit is het adres waar de patiënt verblijft, dit kan namelijk afwijken van het woonadres.
    5. Urgentie
    6. Toestandsbeeld
  • Verbind de patiënt of melder warm door met meldkamer.

12. Urgentie U4 en U5


  • Kom je uit op een U4? Maandag t/m donderdag en zondag, mogen deze patiënten verwezen naar de eigen huisarts de volgende werkdag;
  • Op vrijdagavond  of zaterdag kun je kiezen voor: 1) dezelfde avond of dag  inplannen (als de drukte dat toe laat), of 2) de volgende dag  vanaf 8 uur   ’s morgens ;
  • Bij twijfel overleggen met buddy of regiearts.
  • Zelfzorgadvies voor patiënten met een U5, mogen verwezen naar informatie op Thuisarts.nl. Vraag wel of patiënt toegang heeft tot internet.

13. UWI


  • Bij verdenking ongecompliceerde UWI, laat patiënt urine brengen op de HAP. De EVA of balie-assistent controleert de urine en overlegt de uitslag met de regiearts. Zo nodig wordt antibiotica voorgeschreven.
  • Bij verdenking gecompliceerde UWI, laat patiënt urine laten meenemen en plan een consult.